Kalendarium

Środa, 2019-10-16

Imieniny: Ambrozego, Florentyny

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 71349
  • Do końca roku: 76 dni
  • Do wakacji: 254 dni

Szkoła młodych patriotów

Artykuły

SUKCES UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KNUROWIE

2019-06-10
Powiększ zdjęcie
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Św. Kingi w Knurowie od listopada do maja realizowali pod okiem p. Agaty Hajduga projekt "Szkoła młodych patriotów";
  1. Celem konkursu jest krzewienie wśród dzieci i młodzieży postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego.
  2. Szkoły przystępujące do konkursu przyjmą na siebie zadania, których wykonanie będzie oceniane przez jury punktowo, w skali od „1” do „10”. Warunkiem do otrzymania dyplomu „Szkoła młodych patriotów” jest uzyskanie co najmniej 80% punktów za 7 spośród 9 zadań. W skład jury wchodzą przedstawiciele organizatora konkursu

Zadania konkursu „Szkoła młodych patriotów”:

  1. Przeprowadzenie konwersatoriów pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”. Ocena na podstawie sprawozdania, zdjęć, prac plastycznych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  2. Przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  3. Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego. Ocena na podstawie sprawozdania, nagrania, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  4. Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm”. Ocena na podstawie sprawozdania oraz wyników przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  5. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu recytatorskiego o tematyce patriotycznej. Ocena na podstawie sprawozdania, wyników głosowania uczniów, zdjęć, nagrań przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  6. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu pieśni patriotycznych. Ocenia na podstawie sprawozdania, wyników głosowania uczniów, zdjęć, nagrań przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  7. Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych. Ocena na podstawie sprawozdania, treści kodeksu przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
  8. Motyw „małe ojczyzny w literaturze” – przygotowanie prac pisemnych. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
Był to bardzo angażujący projekt dla całej społeczności szkolnej, ale dzięki staraniom koordynatora p. Agaty Hajduga udało się uzyskać znaczący tytuł SZKOŁY MŁODYCH PATRIOTÓW. Jesteśmy bardzo dumni!
Więcej o: SUKCES UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KNUROWIE

Konkurs wiedzy historycznej pt. „Historia Polski a patriotyzm”

2019-05-20
Powiększ zdjęcie

W dniu 9 maja 2019 roku w szkole została przeprowadzony  konkurs wiedzy historycznej pt. „Historia Polski a patriotyzm”. Do konkursu przystąpiły 4 drużyny w trzyosobowym składzie z klas 5-8. Przygotowano 6 konkurencji, które wymagały od uczniów nie tylko znajomości faktów historycznych, ale także kreatywności, umiejętności współpracy i szybkości w udzielaniu odpowiedzi. Uczestnicy konkursu oglądając „Animowaną Historię Polski” Tomasza Bagińskiego, musieli rozpoznać i zanotować jak największą liczbę faktów z polskiej historii a następnie zaprezentować efekty swojej pracy. Drugim zadaniem było jak najszybsze uzupełnienie krzyżówki i podanie hasła z wyjaśnieniem jego znaczenia. Kolejna konkurencja polegała na rozpoznaniu miasta po prezentowanych zabytkach, a to wszystko w trakcie słuchania i oglądania teledysku do piosenki "Tu wszędzie jest moja Ojczyzna". Następnie uczniowie otrzymali wzory banknotów polskich, gdzie ich zadaniem  było rozpoznać wizerunki władców Polski. Piąta konkurencja polegała na rozpoznaniu tytułów piosenek patriotycznych śpiewanych przez Małą Armię Janosika w trakcie koncertu "Dla Niepodległej". Na koniec uczestnicy musieli zmierzyć się już z typowym testem wiedzy historycznej losując pytania za 1p., 2p. lub 3p. W tej konkurencji zawodnicy mogli raz skorzystać z pomocy nauczyciela. Pytania dotyczyły polskiej historii od początków państwa polskiego do wejścia Polski do Unii Europejskiej, a także wiedzy ogólnej o naszym kraju. Pytaniem dodatkowo premiowanym 3 punktami było odgadnięcie postaci króla, którego narysował Adaś Knurowski z klasy IV. Wszyscy uczestnicy świetnie się bawili, a co najważniejsze udowodnili,  że mają szeroką wiedzę na temat historii naszego kraju. Brawo!

Wygrała drużyna, która zgromadziła na swoim koncie 70p. a były to:  Karolina Kurzydło kl. VIII, Karolina Chmielak kl. VIII, Lidia Garlewicz kl. VII

 Drugie miejsce zajęła drużyna, która uzyskała 61p.  Oliwia Zawada kl. VIII,  Aleksandra Waksmundzka kl. VIII, Anna Chmielak kl. VII

a dwie pozostałe  zdobyły ex aequo po 59p. Piotr Wójcik kl. VIII, Marcel Medoń kl. VIII, Krzysztof Wójcik kl. V

Hubert Kaczmarczyk kl. VI, Bartłomiej Urbaś kl. VI, Natasza Bogdał kl. V

Więcej o: Konkurs wiedzy historycznej pt. „Historia Polski a patriotyzm”

Małe ojczyzny w literaturze

2019-05-20
Powiększ zdjęcie

W realizacji kolejnego zadania do projektu Szkoła Młodych Patriotów  „małe ojczyzny w literaturze” - przygotowanie prac pisemnych,  wzięło udział 13 uczestników, którzy w ramach zajęć pozalekcyjnych pisali wypracowania na zadany temat. Z tematem zadania zapoznawali się przez kilka tygodni : czytając, oglądając, słuchając legend, podań czy opowiastek o śpiących rycerzach w Tatrach, powstaniu Morskiego Oka, św. Kindze, o Janosiku i wielu innych historiach dotyczących naszego regionu, tak bogatego w kulturę ludową, tradycje i obyczaje oraz legendy.  W drodze eliminacji wyróżniono  3 prace, przyznając 1 miejsce za tekst pt. "Błogosławiona mgła" o św. Kindze patronce naszej szkoły, 2 miejsce otrzymał uczeń za napisanie "Legendy o Janosiku" i 3 miejsce przyznano za napisanie opowiadania na podstawie legend o powstaniu Morskiego Oka. Dodatkowo Wszystkie prace były opatrzone pięknymi ilustracjami. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy a ponadto oceny celujące z języka polskiego. I tak:

I miejsce zajęła uczennica klasy IV Anna Sadłoń

II miejsce zdobył Wojtek Walasik kl. IV

III miejsce Natasza Bogdał kl. V

Więcej o: Małe ojczyzny w literaturze

Kodeks Postaw Patriotycznych

2019-05-06
Powiększ zdjęcie

Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych to jedno z szeregu działań podejmowanych  w ramach konkursu „Szkoła Młodych Patriotów”. W kwietniu w starszych klasach naszej szkoły zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze, podczas których młodzież zastanawiała sie nad znaczeniem  patriotyzmu. Uczniowie każdej klasy pod kierunkiem swoich wychowawców przeprowadzili dyskusję wokół tematu jakiego dotyczył kodeks. Zastanawiali się nad pytaniami: "Jak powinien zachowywać się patriota?" "Co należy robić, aby być prawdziwym patriotą?" "Jaki jest współczesny patriota?". Po  burzliwych dyskusjach stworzyli projekty graficzne, które przedstawili w formie plakatów, na których można znaleźć takie hasła: uczestniczyć w świętach narodowych, kupować polskie produkty, płacić podatki, zdobywać wiedzę dla rozwoju Polski, znać historię Polski, pamiętać o poległych żołnierzach, godnie reprezentować Polskę za granicą. Prace uczniów zostały wywieszone na głównym korytarzu szkoły, aby każdy mógł się z nimi zapoznać.

Więcej o: Kodeks Postaw Patriotycznych

Konwersatorium pt. "Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą".

2019-05-06
Powiększ zdjęcie

W ramach realizacji zadań wynikających z Ogólnopolskiego Konkursu "Szkoła młodych patriotów" uczniowie klas VI, VII i VIII wzięli udział w konwersatorium pt. "Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą".

Patriotyzm dla ucznia to często pojęcie abstrakcyjne, ale nie oznacza, że obce. To słowo miało w spotkaniu kluczowe znaczenie. Każdy z uczestników na kartkach miał napisać co ono dla niego oznacza - jedno słowo, z którym kojarzy się PATRIOTYZM . Uczniowie najczęściej podali: miłość do ojczyzny, flaga, godło, mój kraj, praca, wolność, oddanie, szacunek... Następnie uczniowie pracowali w grupach. Ich  zadaniem było wykonać plakat na temat - "Co dla mnie oznacza bycie patriotą". Wszyscy uczniowie mocno się zaangażowali i aktywnie wzięli udział w pracach.  Wskazywali co dla nich oznacza bycie patriotą. Najczęściej padała odpowiedź: miłość do Ojczyzny i gotowość oddania za nią życie. Podawali przykłady zachowań w codziennym życiu np. okazywanie szacunku symbolom narodowym,  obchodzenie świąt narodowych, oddawanie czci bohaterom narodowym, wywieszanie flagi, mówienie z dumą i godnością o swoim kraju, promowanie Polski zagranicą, płacenie podatków, dbanie o środowisko naturalne, kibicowanie polskim sportowcom itp. Nauczycielka podsumowując wypowiedzi uczniów wyjaśniła, że zależnie od czasów, w których żyjemy, sposób patriotyzmu zmienia się. Zaprezentowała uczniom filmik - wypowiedzi kilku osób na temat postaw patriotyzmu (sonda uliczna).  Podsumowując ten etap pracy uczniowie zastanawiali sie czy prościej było być patriotą w przeszłości, czy obecnie.

Kończąc spotkanie prowadząca zadała ostatnie pytanie "Czy ty, jesteś patriotą?" , ale tutaj już uczeń sam musiał odpowiedzieć sobie na to pytanie. Wspólnym odśpiewaniem ulubionej piosenki "Jak długo na Wawelu" zakończone zostało spotkanie, na którym nasi uczniowie udowodnili, że patriotyzm nie jest dla nich tematem obcym.

Więcej o: Konwersatorium pt. "Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą".

Szkoła młodych patriotów

2019-03-03
Powiększ zdjęcie

28 lutego 2019 r. został podsumowany następny  punkt projektu "Szkoła młodych patriotów", w ramach którego uczniowie naszej Szkoły Podstawowej im. św. Kingi w Knurowie wykonali plakaty upamiętniające 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W konkursie wzięli udział uczniowie klas I-VI w liczbie 18 osób. Oddano 15 prac wykonanych różnymi  technikami. Interpretacja tematu zaskakiwała szerokim spektrum rozumienia rocznicy 100-lecia niepodległości naszej Ojczyzny. Często motywem był Orzeł Biały, czy nasze barwy narodowe.  Jury konkursowe wyłoniło po 3 prace z każdej kategorii wiekowej. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy, a zdobywcy wyróżnionych plakatów dodatkowo nagrody rzeczowe. Uczniowie z klasy VI w ramach zajęć kreatywnych wykonali pokonkursową wystawę wszystkich oddanych rysunków, którą można podziwiać na korytarzu głównym naszej szkoły.

 Oto nagrodzeni uczniowie:

klasy I-III

1 miejsce: Zuzanna Miętus kl.I

2 miejsce: Paulina Pietraszek kl. II

3 miejsce: Sara i Mateusz Zimoch kl. III

                 Paulina Sadłoń  kl. III     

 

klasy IV-VI

1 miejsce: Weronika Waras kl. V

                 Aleksandra Orlińska kl. V

2 miejsce: Adam Knurowski kl. IV

3 miejsce: Hubert Kaczmarczyk kl. VI

                 Dawid Sulka kl. VI

                 Bartłomiej Urbaś kl. VI

 

Kolejnym punktem realizacji projektu będzie konkurs wiedzy pt. Historia Polski a patriotyzm", do którego zapraszamy chętnych uczniów. Termin będzie wkrótce podany.

Więcej o: Szkoła młodych patriotów