JAK BEZPIECZNIE PROWADZIĆ LEKCJE ONLINE?
NAJWAŻNIEJSZE ZASADY,
O KTÓRYCH MUSI PAMIĘTAĆ UCZEŃ
Drogie Uczennice, Drodzy Uczniowie
Zapoznajcie się proszę z zasadami naszych zajęć online. Poniższe zasady zostały przygotowane, aby ułatwić nam wspólną pracę.
- Przed każdymi zajęciami wyłączamy wszystko, co mamy na komputerze lub komórce. To, co dzieje się w tle może nas po prostu rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie
w zajęciach. Seriale, portale, gry - możemy się nimi zająć po lekcji online. - Ekrany to teraz nasza klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj NIE odzywamy się do siebie wulgarnie, nie wyśmiewamy innych, nie krytykujemy, nie obrażamy.
- Logujemy się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem, nie podszywamy się pod nikogo innego, nie zmieniamy nicków w czasie lekcji. Dzięki temu będę wiedzieć, że Ty to Ty.
- Link i hasło do lekcji online jest indywidualne dla każdej klasy. Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników lekcji nie podajemy nikomu spoza klasy hasła dostępu do naszych zajęć.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać. Złamanie tej ważnej zasady wiąże się nie tylko ze zgłoszeniem zaistniałej sytuacji rodzicom/wychowawcy/dyrekcji i obniżeniu oceny z zachowania zgodnie z kryteriami zawartymi w Statucie Szkoły, ale też z konsekwencjami prawnymi.
- Głos na zajęciach zabieramy po kolei. Jest to ustalone przez osobę, która prowadzi zajęcia lub przez Was - poprzez zgłoszenia się do odpowiedzi.
- Nie podnosimy na siebie głosu. Ani mówiąc przez komunikator, ani w trakcie aktywności na forach - NIE PISZ CAPS LOCKIEM.
- Widzicie coś, co Was niepokoi? Reagujcie i informujcie mnie o tym.
- Zajęcia online wymagają od nas wszystkich skupienia. Szanujmy swój czas
i koncentrujmy się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jeśli zajęcia będą zakłócane, mogę wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.
Pamiętajcie!!!
- Każdy akt przemocy podczas zajęć zdalnych albo wynikający z zajęć zdalnych – przemoc na czacie, upublicznienie wizerunku, podszywanie się pod innych uczniów, cyberprzemoc wobec nauczycieli etc. będą wiązać się z natychmiastowym wyciąganiem konsekwencji wobec sprawcy przemocy.
- Jeżeli zachowanie ucznia będzie naruszało normy współpracy, może zostać uznane za cyberprzemoc, a sprawca poniesie przewidziane prawem konsekwencje.
- W sytuacjach podszywania się pod kogoś odkrycie adresu IP i ustalenie sprawcy jest bardzo proste.
- Jeśli na wirtualną lekcję dostanie się osoba spoza klasy, nauczyciel/ka może skorzystać z narzędzia wykluczenia nieproszonego gościa poprzez zablokowanie go.
- Jeżeli uczniowie upubliczniają np. nagraną lekcję bez uprzedniej zgody nauczyciela/ki, to w tej sytuacji nauczycielowi przysługuje roszczenie z art. 78 ust. 1 ustawy - Prawo Autorskie. Oznacza to, że może żądać zaniechania tego rozpowszechniania, usunięcia nagrania np. z portalu społecznościowego. Nauczyciel/ka może też dochodzić odszkodowania, zadośćuczynienia lub przekazania środków pieniężnych na cele społeczne.
- Drodzy Uczniowie pamiętajcie…zniewaga to zachowanie wyrażające pogardę dla innej osoby, np. w formie epitetu słownego, ale też wyrażane pismem, wizerunkiem, obelżywym gestem, działaniem lub zaniechaniem także podczas lekcji zdalnych – takie sytuacje będą natychmiast ukrócane.
- W przypadku znieważenia nauczyciela/ki przez ucznia, dyrektor szkoły jest zobowiązany powiadomić policję, a w przypadku ucznia nieletniego - sąd rodzinny lub policję. Pamiętajcie nauczyciel/ka podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych jest chroniony prawem przewidzianym dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w art. 226 Kodeksu karnego:
„Kto znieważa funkcjonariusza publicznego albo osobę do pomocy mu przybraną podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku”.